вівторок, 17 травня 2016 р.

Giacomo Leopardi. «Alla luna»

Продовжую свої експерименти з однім з найцікавіших з ритмічної точки зору, і однім з моїх найулюбленіших італійських класичних поетів.



Вірш «До Місяця» було написано в Леопарді в 1820 як квазі-класичну ідилію. В цій ідилії він розвиває тему пам'яті, що, на думку автора, дає людині відчуття спадкоємності між минулим і сьогоденням, і дозволяє йому реалізовувати уяву. Саме уява рухає пам'ять про минуле: між двома станами "колись" і "зараз", двома світами, здається, немає розриву - рік пройшов , але нічого не змінилося: біль залишився однаковим, сум не відступив. Це співвідношення минулого і даності реалізоване через відносини "було" і "є".
Характерний песимізм Леопарді явний тут повною мірою. Хоча спогади про молодість все ще повертають надію і віру в світле майбутнє, але пам'ять про короткостроковість існування, добре знайомі вже відчуття болю, які огортають душу поета, роблять сьогоднішню атмосферу туманною і важкою.
Леопарді намагався слідувати традиції - текст складається з 16 віршів, що майже точно відповідають гендекасиллабам (фалековим віршам), які розподілені на чотири синтаксичних періоди. Звичайно, ритмічний рисунок є достатньо вільним. Зокрема, строки 13-14 не були включені у прижиттєві видання 1825 і 1835, але з'явилися у посмертному виданні під редакцією Антоніо Раньєрі в 1845. Тому ймовірно, що цей додаток зроблено поетом в останні роки життя.

«Alla luna»

O graziosa luna, io mi rammento
Che, or volge l’anno, sovra questo colle
Io venia pien d’angoscia a rimirarti:
E tu pendevi allor su quella selva
Siccome or fai, che tutta la rischiari.
Ma nebuloso e tremulo dal pianto
Che mi sorgea sul ciglio, alle mie luci
Il tuo volto apparia, che travagliosa
Era mia vita: ed e, ne cangia stile,
O mia diletta luna. E pur mi giova
La ricordanza, e il noverar l’etate
Del mio dolore. Oh come grato occorre
Nel tempo giovanil, quando ancor lungo
La speme e breve ha la memoria il corso,
Il rimembrar delle passate cose,
Ancor che triste, e che l’affanno duri!


«До Місяця»

О, милий Місяцю, я добре пам’ятаю,
Вже рік минув, я був тут на горбі
Тугою сповнений, дивився я на тебе:
Як і тепер, ти панував над лісом,
Висвітлював найдрібніші деталі.
Хоча тремтіли сльози на очах,
І погляд мій туманився, я бачив –
Твоє обличчя сумним і прозорим
Моє життя таке ж: сумне й не кращає,
Мій милий Місяцю. Але мені солодко
Вертати біль колишній, вдячно рахувати
Пройдешні біди з юності моєї, коли були
Великими надії, а пам'ять закоротка
Шляхи далекі відкривала нам,
Все потонуло в спогадах сумних –
Хай горе душить, хай туга вирує!



Немає коментарів:

Дописати коментар