Можливості сучасної науки досить
великі. Іноді вони викликають захват, іноді страх, іноді - відразу. Тому що
вони примушують нас робити вибір, найчастіше - вибір моральний. Суспільству
найпростіше перекласти відповідальність за цей вибір на вченого або політика. Вченому
або політику найпростіше від цієї відповідальності втекти. Але проблема вибору
від цього не зникне, а учений не перестане бути членом суспільства, бути
людиною.
Будь-який вчений у своїй діяльності
рано чи пізно стикається з проблемами етичного характеру. Мені, мабуть, дещо
простіше - моя робота пов'язана з дослідженнями надзвичайних ситуацій і
ризиків, а тут проблеми моралі значно ближчі. Щодня у світі відбувається як
мінімум одна серйозна катастрофа, внаслідок якої гинуть в середньому близько
100 людей, близько 250000 зазнають втрат і збитків, що вимірюються десятками
мільйонів доларів. Просто уявить: щогодини катастрофи забирають життя чотирьох людей...
У світі, що змінюється, вразливість
суспільства, інфраструктури і екосистем зростає, зростаючі ризики вимагають
особливої відповідальності як від осіб, що приймають рішення, так і від
експертного співтовариства. Ми працюємо, по суті, з формалізованими параметрами
людського страждання, і таким чином, наша робота має цілком очевидний етичний
вимір.
Ухвалення відповідальних рішень і
особлива роль вченого у сучасному світі вимагають осмисленого відношення до
етичної компоненти роботи. Останніми роками робляться спроби сформулювати деякі
загальні положення наукової етики. І якщо для областей, пов'язаних із судовою
медициною і експертизою все є більш-менш зрозумілим, то в інших галузях доки
єдиного «етичного кодексу» не існує. При цьому, громадська дискусія дозволяє
виділити кілька загальних моментів.
По-перше, вчений служить істині.
Будь-яке співтовариство учених - чи то академія, університет, або лабораторія -
суть добровільне об'єднання однодумців для пошуку істини. Шляхом копіткого
систематичного накопичення і збереження знань. Тому самовіддане прагнення
істини - необхідна властивість ученого, його іманентна суть.
Ні привілеї, ні ієрархії, ні
посади, наскільки корисними вони б не здавалися для досягнення цілі, не повинні
підміняти мету - істину і знання. Будьте зосереджені на точності знання. До
усього іншого можна і треба відноситися з гумором. Ілюзія власної винятковості
і абсолютної влади, що частенько виникає на ґрунті зайняття наукою, руйнує особистість
вченого, але легко долається звичайною самоіронією і повагою до знання.
По-друге, пошук істини вимагає
інтелектуальної чесності - кожну думку треба додумувати до кінця. Пошук істини потребує
свободи, а тому наука не визнає рамок і авторитетів. Зокрема, ми не маємо права
прикривати власні недоробки посиланнями на чужі авторитети, склеювати
недогризки своїх недодуманих думок чужими висновками, ховатися від
відповідальності за звучними іменами. Серед іншого це означає, що абсолютних
авторитетів в науці не існує, а рамки дослідження може визначити лише істина,
лише вся наука в цілому. Хочеш залишитися ученим - відмовся від абсолютизації
окремої точки зору, від тиску авторитету.
Проте, науковий результат майже
ніколи не буває особистим досягненням. Майже кожне відкриття, нова теорія або
розробка є результатом довгострокових колективних зусиль. І оцінити їх можуть
тільки в співтоваристві рівних. (На цьому, до речі, заснована система «peer- review»,
яка визначила успіх західних наукових журналів). Тому повага до праці колег і
учителів повинна стати визначальним мотивом щоденної діяльності вченого. Це
означає неможливість не лише плагіату, але і прихованого цитування, або
запозичення результатів.
Відповідальність завжди є дитям
свободи. Тільки після отримання свободи наукової творчості приходить розуміння
відповідальності за отриманий результат. Тому справжній вчений - відповідальний
вчений: не підробляє результати, не відкидає факти, що суперечать первинній
гіпотезі (перевіряє як верифікаційні, так і містифікаційні критерії), уникає висновків,
не підтверджених прямими результатами експериментів, чітко пам'ятає про
обмеження свого методу.
Загальний характер знання не
визначає універсальності методів, і не дає вченому права нехтувати
методологією. Грубо кажучи, брехня і крадіжка руйнують можливість знайти
істину, вихолощують і знецінюють висновки.
А висновки - важливі. Вчений нехтує
собою заради пошуку істини, але він - служить людям, тому що істина – це потреба
людства. Деяка абстрактна «істина» цілком може виявитися недосяжною, але осягнути
себе людство може тільки шляхом пізнання. Тому керівним принципом при
формулюванні наукових висновків повинні стати любов і повага до людей,
соціальна відповідальність.
Страждання і біль - не порожні
слова для вченого, ми можемо вплинути на це. Антигуманні або не-гуманні рішення
- не є рішеннями. Наприклад, абсолютно зрозуміло, що ніякі дослідження
катастроф, навіть найточніші прогнози, не зменшать загальної кількості
страждань у світі, але ми можемо допомогти тим, хто страждає. Проводячи
дослідження, ми пам'ятаємо, що наша головна мета - допомогти врятувати життя
людей. У цьому сенсі, наша діяльність - це не лише робота, але і служіння.
Сучасна наука може вирішити майже
будь-яке завдання, але чи готові ми прийняти відповідь на свої питання? Ніхто
не зобов'язаний довіряти політикам, їх здатність перетворити благо в інструмент
зла багаторазово підтверджена. Ми повинні допомогти політикам правильно використати
наші результати. Це означає, що ми не можемо бути циніками. Ми самі повинні
стати політиками - прийти до людей, допомогти сформулювати питання, допомогти
прийняти відповіді, допомогти поставити під контроль технології, що викликають
питання.
Це і означає бути вченим у
сучасному світі. Це одночасно означає - бути людиною.
Немає коментарів:
Дописати коментар